onsdag 3 februari 2010

stickad herr mössa

Vilket vinterväder vi har här nere i söder. Snö så det räcker både här och där. Har precis varit ute och skottat fram våra bilar och sitter nu vid datorn och kan samtidigt se på hur en granne kämpar för att få ut sin bil. Jag borde kanske gå ut och hjälpa till, men precis när jag tänkte det så lyckades hon komma iväg.

Min man han tycker bara jag stickar till andra och undrar när det är hans tur? Jag får väl villigt erkänna att jag tycker det är roligare att sticka till oss tjejer, det finns mer att välja på.
Jag fick väl fundera ut något som skulle passa honom också, så jag sökte på mössmönster i Drops och där hittade jag faktiskt en mössa som jag tyckte skulle passa honom. Sagt och gjort, iväg till garnaffären och köpte garn och stickade efter beskrivning.
Jag tyckte jag inte behövde kolla masktätheten eftersom jag stickat förr, men det borde jag ha gjort.
Mössan blev alldeles för stor för honom.

Då fick jag ta mig en funderare på vad jag skulle göra. Den var ju redan ihopsydd, så att räffla upp garnet igen var ju inte att tänka på.
Efter lite fundering kom jag på att jag skulle lägga den i tvättmaskinen och tova den lite. Det tänkte jag skulle kunna gå bra eftersom den är stickad i ullgarn.
Sagt och gjort in i maskinen och ut kom en mössa som passar min man perfekt.

Ibland skall man ha lite tur också.



7 kommentarer:

  1. Fiffig idé du fick och kul att den funkade också. Riktigt fin herrmössa blev det.

    SvaraRadera
  2. Finns det en chans att man kan få mönstret till dom små söta bebistofflorna du tovat i tvättmaskinen´? Har alldeles nyss börjat lära mig sticka och behöver något lätt och sött att ge mig på! Skulle så hemskt gärna vilja sticka ett sånt par till min väns bebis på 1 månad :) Det vore guld värt ! Dom var så otrooooligt fina!!! Så kul att titta runt bland allt fint som du gjort, bra knåpat.. vill också bli lika duktig en dag! :D mvh


    wilja2005@hotmail.com

    SvaraRadera
  3. Hej! Den mössan blev ju mycket snyggare efter tovningen. Här har vi också haft snöoväder idag och strömavbrott på morron. Inget vidare.
    Ha det!
    Kramis Brgitta

    SvaraRadera
  4. Den blev jättefin! Har också funderat på att tova i maskin, men vet inte her mycket det krymper svårt att räkna ut hur stort man ska sticka, men jag får väl prova mig fram.
    Må så gott!
    kram Elsa

    SvaraRadera
  5. Vilken fin mössa, både före och efter tovning! Önskar jag hade tålamodet till att sticka någon gång.

    /Erica

    SvaraRadera
  6. Varifrán beställer du garn?. Skulle man kunna fá adresserna?
    Fast det är väl lite svárt när man inte kan känna pá garnet innan?

    SvaraRadera
  7. Sjukt snygg, ser varm och härlig ut:)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails