lördag 29 januari 2011

Japansk snodd

Igår kom min dotter hem från skolan och hade på sy slöjden lärt sig att göra en japansk snodd. Hon ville att jag också skulle prova, så det var bara att ta fram grejor och starta upp.
Jag hade aldrig sett detta tidigare, så det var lite spännande att få prova.




Först skulle vi klippa ut en rund kartong och skriva både siffror och tecken på . Sedan skulle man klippa ut små jack i kartongen. Vi skulle använda oss av 3 olika färger, sätta en nyckelring i ena änden och göra en knut runt.


 Sen stack vi garnet igenom ett håll i mitten på kartongen och satte fast alla trådarna i olika jack efter en viss ordning. Sedan var det bara att flytta på trådarna på ett visst sätt och helt plötsligt blev det en snodd under.


Jag har bara gjort den lilla längst till höger, de övriga har E gjort.

4 kommentarer:

  1. kumihimo :) jätte mysigt, har gjort de med barnen på fritids :)

    SvaraRadera
  2. Ser enkelt ut men ändå svårt för mig. Resultatet blev fint.

    SvaraRadera
  3. Kul grej! Det är ju en liten bra kunskap som säkert kan komma till användning i något projekt.

    SvaraRadera
  4. Du får det att låta hur enkelt som helst men inte begriper jag inte. Kul i alla fall att dottern ville lära ut vad hon nyss lärt sig.

    Kram Maidi

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails